Posiadanie samochodu jest uznawane za luksus. Niestety ceny benzyny są już od dłuższego czasu dość wysokie, więc pilnie poszukiwana jest alternatywna metoda zasilania silnika. Pojawiały się pomysły używania wody, jednak nigdy nie weszły do realnego użytkowania. Zresztą, nie jest to najtrafniejsze i najbardziej ekologiczne paliwo. Od wielu lat w samochodach, również fabrycznie, montuje się instalacje gazowe LPG. Nie każdy silnik dobrze z nią współpracuje, jednakże w przypadku dobrego funkcjonowania potrafi przynieść właścicielowi duże oszczędności. Oczywiście nie jest bezobsługowa. Na czym w takim razie polega serwis LPG?
Oszczędność na pierwszym miejscu
Rozwiązanie to na rynku jest obecne już od dawna, a zdobyło szczególną popularność w Polsce ze względów ekonomicznych. Po prostu propan-butan jest gazem niskoakcyzowym. Powstaje w procesie rafinacji ropy naftowej oraz wydobywany jest ze złóż naturalnych, najczęściej zaraz po odwiercie. Ładuje się go pod wysokim ciśnieniem, żeby przewozić go w postaci skroplonej. Zbiorniki są najczęściej montowane w bagażniku lub w miejscu na koło zapasowe. Mimo początkowego dość dużego wydatku (ceny instalacji LPG wahają się od ok. 1000 zł do ok. 6000 zł) to zdecydowanie bardziej ekonomiczne rozwiązanie. Uśredniając wyliczenia z okresu ostatnich 20 lat, odległość 100 kilometrów przejechana na gazie niż na benzynie, mimo minimalnie większego spalania, kosztuje kierowcę o połowę mniej. Warto podkreślić, że nie należy oszczędzać na montowanych rozwiązaniach, gdyż niższy wkład początkowy najczęściej wiąże się z częstszymi wizytami w serwisach LPG. Bardzo dobrze sprawdzają się instalacje fabryczne. Z reguły są montowane bezinwazyjnie, a także obejmuje je wieloletnia gwarancja producenta. Przede wszystkim jednak, mamy wtedy gwarancję tego, że silnik będzie dobrze współpracował z gazem, co dalej nie jest takie oczywiste w wielu przypadkach.
Rozwiązanie ekologiczne
Podczas spalania gazu LPG wydzielane jest o wiele mniej spalin niż w przypadku innych paliw ciekłych. To substancja pozbawiona siarki, podczas zasilania nią jednostki nie powstaje także sadza. Używanie propanu-butanu mniej szkodzi olejowi silnikowemu, dzięki czemu da się go dłużej użytkować. Jak widać, to rozwiązanie posiada bardzo dużo zalet, w kontekście ochrony środowiska. Wydaje się idealną drogą dla świata, gdyż pojazdy o napędzie elektrycznym dalej są mniej ekonomiczne, a mają dużo więcej wad.
Co się psuje w samochodach z LPG?
W czasie montowania gazu do samochodu serwis LPG ma duży ból głowy z ułożeniem kabli, tak by były one chronione przed wstrząsami i wysoką temperaturą. Równie ważne jest rozmieszczenie wtryskiwaczy gazu w silniku. Element, na którym nie należy oszczędzać to komputer sterujący instalacją. Po prostu tańsze modele są bardziej podatne na awarie, a nikt z nas nie lubi odwiedzać co chwila mechanika. Częścią, która najczęściej się psuje, są wtryskiwacze LPG. Dobry specjalista rzuci okiem i je odpowiednio wyreguluje, może się jednak przytrafić, że będą już bardzo zużyte, przez co konieczna będzie wymiana. Nierzadko zawodzi także parownik gazu. Objaw, który wskazuje na takie uszkodzenie to brak odpowiedniej mocy w silniku, pomimo wyregulowanej instalacji. Zaleca się jego wymianę, choć można pokusić się również o regenerację. Jeśli instalacja została zamontowana w sposób niefachowy, zdarzają się problemy z przewodami elektrycznymi, czy tymi gazowymi. W każdym z wymienionych przypadków nie ma się czym przyjmować, gdyż serwis LPG nie należy do usług drogich, ze względu na niskie ceny części.
Instalacja gazu LPG w samochodzie to świetne rozwiązanie. Jest ekonomiczne i ekologiczne. Nie opłaca się oszczędzać na półproduktach, gdyż są one dużo bardziej awaryjne. Tak jak użytkowanie, naprawa w serwisie LPG nie wiąże się z wysokimi wydatkami.
Więcej informacji znajdziecie na stronie naszego Partnera: Energy Gaz Polska. Zapraszamy !