Terapia ręki u najmłodszych

Na co dzień z reguły nie zauważamy, jak ważną i niezwykle potrzebną funkcję pełni nasza ręka. Jest to wyspecjalizowany narząd, dzięki któremu możemy wykonywać wiele czynności fizycznych, takich jak siłowanie się, pchanie, chwytanie, oraz czynności bardziej złożone, takie jak pisanie, rysowanie, układanie i czynności związane z wykorzystaniem małych elementów, takich jak klocki lub koraliki. Za prawidłowe działanie naszej kończyny górnej w pełni odpowiada kora mózgowa. Ostatnio popularna w Polsce stała się terapia ręki – poniżej postaramy się wytłumaczyć na czym ona polega i które dzieci powinny ją stosować.

psycholog dziecięcy

Terapia ręki – na czym polega?

Terapia ręki to taki rodzaj terapii sensorycznej, polegający na wykonywaniu różnorakich ćwiczeń, których celem jest wzmocnienie działania kończyn górnych. Przede wszystkim skupiamy się tutaj na usprawnieniu precyzji ruchów rąk, wzmocnieniu koncentracji oraz uwagi, jak i poprawie koordynacji wzrokowo-ruchowej, oraz tak zwanej motoryki małej. Ćwiczenia w pierwszych etapach skupiają się na obręczy barkowej, jak i na kończynach górnych, stopniowo przechodząc wyżej, do stawów kończyn górnych i łopatek.

Z reguły ćwiczenia takie odbywają się na dużych salach gimnastycznych i są one dostosowane do potrzeb i możliwości danego dziecka. Skierowanie na taki rodzaj terapii poprzedza krótka diagnostyka. Terapia może być prowadzona indywidualnie bądź łączona z terapią integracji sensorycznej.

terapia ręki

Dla kogo terapia ręki?

Terapia ręki skierowana jest dla tych dzieci, które mają trudności w wykonywaniu rzeczy manualnych. Problemem dla nich jest samoobsługa, czyli mogą mieć trudności z wiązaniem sznurowadeł lub zapinaniem guzików. Jeżeli dziecko ma trudności w rysowaniu, z używaniem nożyczek, lepieniem z plasteliny, pisaniem i kreśleniem niedokładnych szlaczków lub liter, terapia ręki może pomóc mu nauczyć się radzić z takimi umiejętnościami.

Przeznaczona jest ona dla dzieci, u których stwierdzono zarówno wymienione trudności manualne, jak i trudności z równowagą, problemy z jazdą na rowerze, czy staniem na jednej nodze. Ponadto zwraca się również uwagę na nieprawidłowe trzymanie narzędzi, dla przykładu ołówka, które cechuje się zbyt słabym lub zbyt mocnym jego ściskaniem. Z reguły także, u dzieci, wobec których zaleca się terapię ręki, stwierdza się zbyt powolne lub zbyt szybkie dostosowanie do aktualnie wykonywanych zadań.

Profesjonalny psychiatra dziecięcy po zdiagnozowaniu dziecka, powinien dobrać dla niego taką terapię i ćwiczenia, które pomogą dziecku w radzeniu sobie z nieprawidłowościami w jego funkcjonowaniu.

Jeżeli potrzebujecie, lub szukacie profesjonalnej pomocy dla swoich pociech, zapraszamy do kontaktu.